Thursday, May 6, 2010

Kisah Raja Muda

Terdetik dihati mka kala ini perasaan gembira, suka, duka dan gemuruh. Kenapa pula agaknya dengan lelaki ini? Sebenarnya jika dihitung tinggal sebulan saja lagi abang mka akan melangsungkan perkahwinan dengan tunangnya. Inilah perkahwinan pertama dalam sejarah keluarga mka sama ada dikalangan adik beradik mka mahupun sepupu sepapat mka.



Abah mka awal-awal lagi dah melantik mka sebagai Wedding Manager. Jadi segala persiapan mka bersama parent yang handle. Dari perihal catering, pelamin, kad jemputan, persalinan pengantin, kamar pengantin, dan benda2 lain memang mka dan parent yang decide.

Jarak umur mka dengan abang 5 tahun. Kami pernah bersekolah di sekolah yang sama. Time abang darjah 6 dia dilantik jadi ketua pengawas. So mka memang menggunakan kuasa veto yang ada ditangan abang sepenuhnya untuk kepentingan mka masa tu. hehehehehe. Pernah suatu ketika, doktor datang sekolah, so semua pupils darjah 1 & 6 memang kena inject. mka punya takut kena inject sampai menjerit dan menangis dalam kelas sampai abang mka kena datang pujuk. mka dapat special treatment from those nurses yang kawan2 mka tak dapat. Bijak jugak kan mka ne. syyyhhh jangan habaq kat depa tau...



Time mka form 1 pulak, abang mka tengan tunggu SPM. So result pun keluar and abang mka dapat further study kat UUM. First night abang mka tak ada kat rumah, mka menangis sepanjang malam tak dapat tidur sebab abang tak ada kat sebelah. mka dengan abang kongsi bilik and that was the first time mka and family "berpisah" dengan abang.
Masa zaman budak2, mka memang selalu dibuli dengan abang, kena sepak kena tumbuk je dengan abang. Sebagai balasan, mka saja kuatkan "sound" menangis sebab nak bagi abah dengar. So, lepas tu abang kena la "belasah" dengan abah. sebab tu family menggelarkan mka "pengapit buruk", abang mka pulak menggelarkan mka "Raja Muda" sebab mka sebagai anak kedua kena pangku anak sulung sepanjang 4 tahun abang kat UUM.



Bila abang dah kerja ramai orang tanya "bila lagi nak kahwin" sampai arwah datuk mka tak sempat nak tengok cucu sulungnya naik pelamin. Beberapa kali abang kecewa dengan gadis2 pilihan hati, last year mak cik mka ambil inisiatif untuk temukan abang dengan kenalan kepada nurul, sepupu mka. Abang, mka, kak long dan nurul masa tu on the way back to KL. so kami singgah di Penang untuk jumpa dengan kawan kepada nurul tadi. Tak sangka pula abang jatuh hati dengan gadis tadi dan decide untuk mengikat tali pertunangan on 14 February 2010.

Keluarga kedua2 belah pihak pun bersetuju untuk melangsungkan majlis pernikahan pada 5 Jun 2010. Rupanya tak sampai sebulan je lagi abang akan berkahwin dengan gadis tu. Alhamdulillah segala perancangan sedang ligat dijalankan dan majlis pihak lelaki bakal berlangsung pada 7 Jun 2010. mka dan seisi keluarga gembira dan kami memang tak sabar2 nak tunggu detik indah tu. Tapi mka sendiri rasa sayu sebab mka hanya ada seorang abang. Dia tak pernah kenal erti marah, kedekut mahupun berkata "tidak". Dia adalah sebaik2 lelaki yang pernah mka kenal. cool, relax, tenang memang sifat dia.

Sebab tu juga nenek mka lebih suka naik kereta dengan abang sebab dia tak perlu baca doa sepanjang jalan, unlike mka nenek akan baca doa start dari rumah till ke tempat yang dituju tanpa henti. hahahah funny kan nenek mka ne. mka nak neutralkan feeling ne sehinggalah ke detik indah tu. no sad no cry, smile and cheer.

Regards,
mka