Tuesday, December 28, 2010

KISAH DOA BERAMAI-RAMAI

15 hb Desember 2010, jam 9.10 minit malam, kereta aku dilanggar oleh seorang budak hingusan di basement parking presint 9, Putrajaya. Yang ada dalam kereta kak long dan remy.

Mari aku jelaskan lagi. Kami bertiga kepingan tonton movie di Alamanda. Samada Hantu kak limah go back home or Ngangkung. Jadi bersiap setelah masing2 aku dan Remy baru pulang dari interview terbang dan kak long dari conference.

Nampak tak tujuannya? sebab kami sangat letih seharian dan nak release tense.

Masuk kereta seperti biasa malam tu, panaskan engin, reverse keluar dari parking, masuk gear 1 dan kemudian tukar gear 2... dan dalam masa 10 saat itu... tiba2 aku dengar kak long dengan remy menjerit kecil.

Nampak sangat aku tak sedar bila masa kereta tu datang. Dengan lajunya dia datang dari arah kiri tanpa berhenti dan melihat kiri kanan disimpang.

Masa aku keluar kereta untuk lihat kesan di langgar tu aku berdoa pada Tuhan... 'Ya Allah, harapnya tak teruk sangat, calar2 je la cukupla'...

Tapi lain jadinya, pintu belakang sebelah kiri remuk teruk, penutup petrol tank jadi bentuk V tak boleh tutup dan sebelah petrol tank tu berlubang. Memang dasyat!!! Remy sampai terkedu membisu sebab dia duduk di pintu tu.

Aku tanya, 'naper tak stop keluar simpang dik' dia jawab, 'saya nampak abg laju sangat tadi'... errr apa kena mengena dengan keluar simpang tak berhenti!!!!! aku balas, 'tapi ne jalan saya, mana ada laju baru gear 2, tapi dik mesti stop kat simpang before keluar'...

Dia main2 telefon macam nak call someone. Aku ajak pergi balai polis, dia jawab 'bang kita sattle kat sini je lah yea, tak payah gi balai r'... ok fine, aku amik no fon dia dengan ayah dia yang juga turun bersama2 jiran2 kerumun tempat kejadian. Ada jugak beberapa keping gambar yang remy ambil.

Memang dia bersalah dan memang salah aku sbb tolerate dengan dia. Sepatutnya aku heret jugak gi balai. Tapi apa yang berlaku memang menyedihkan.

Esoknya setalah berjanji nak jumpa, dia janji nak repair kereta aku kat workshop kawan dia, aku call and message. Tunggu sampai jam 10.30mlm hingga ponteng kerja Awani hari Jumaat. Tapi macam haram dia yang bernama Faris dengan ayahnya yang diberi nama Nordin, enggan jawab malah matikan terus bila aku call.

Jadi apa lagi ne memang lebih zalim sebab MELAYU aniaya MELAYU. aku text dia kata aku dibalai polis logde report. Tu pun sbb abang polis tu suruh.

Sampai sekarang dia tak tanya lansung apa2 pasal kereta aku. Paling sedih aku pinjam duit abah untuk bayar duit tukar pintu kereta. Orang langgar kereta kita, maka kita jugalah yang bayar kosnya. Memang Melayu tu haram jadah macam sial.

Masa aku pergi follow-up dengan balai polis Putrajaya sabtu lepas, polis tu kata dia dah call Faris dan en. Nordin. Tapi amat memilukan jawapan yang kedua beranak tu bagi... 'Saya kat kuantan ne, tak pernah pulak tinggal atau gi sampai putrajaya. Mana ada saya langgar kereta orang'...

CELAKA LAH HIDUP KAU DAN SELURUH KETURUNAN KAU... sesungguhnya Allah sentiasa mendampingi orang yang dizalimi. Ingat tu!!!! Kalau nampak kereta Iswara WDA 7123, let me know oke kat mana kereta tu disorokkan.

Manusia yang berTuhankan Allah, tolonglah saya berdoa beramai2 agar keadilan ditegakkan dalam situasi ne. Aku memang teraniaya.

Astagfirullah... aku minta maaf, agak emotional.

Sebab aku marah.

Tolong ya :(