Wednesday, December 29, 2010

KISAH SEPTEMBER

Malam semalam kampus aku amat meriah dengan pekikan peminat2 Harimau Malaya yang berjaya ganyang Indonesia. Menariknya diorang berkonvoi ramai2 naik moto dan kereta bawa jalur gemilang sambil hon.



Agaknya macam tu lah suasana tatkala Tunku pulang ke Tanah Air bawa berita Kemerdekaan Tanah Melayu dari England. Gembira dan gembira amat.

Itu satu kisah semalam sebelum tidur. Terhibur dan terubat rasa sunyi dengan gelagat diorang. Tapi bila keadaan seperti sedia kala, sunyi kembali kedalam kepala. Apa yang aku rasa?



Sesungguhnya, dalam hati, ada satu rasa... tapi bukan cinta mungkin suka. Yup suka itu lebih tepat dan jelas. Perasaan suka itu kadang2 je datang dan selalunya dengan taxi tapi pulang dengan bas transit. faham tak apa yang aku rasa?


Mari aku cerita lagi. Sejak September 2009, agak lama jugak... aku nampak dia di FB. First time terperasan, rasa itu dah datang. Walaupun belum kenal siapa dia. Ajaibnya, sampai saat ne rasa itu masih ada. Tapi kadang2 ia makin kencang... kadang2 ia seakan hilang.

Tak berani sebab belum ada kerja, itu mungkin jawapan tepat kepada soalan korang... betul tak? "Kenapa tak approach je or bagitau kat dia terus" betul tak itu didalam fikiran korang? Tapi aku selalu tulis nama dia dalam hati. orang kata selalu sebut akan jadi doa. Itulah yang termampu.



Sejak tu, aku ada approach dia untuk berkawan dan kenal dia. Masing2 busy dengan kehidupan dan dia memang sweet. Pertama kali jumpa, tak banyak cakap, hanya makan dan tanya soalan yg common. Tapi still keep in touch. Itu dah cukup bagus sebagai permulaan.

Bila terlalu sunyi, aku ambik semangat Tok (nenek) untuk motivate diri aku. Masih segar lagi, tatkala Tok cakap sewaktu Wan (Atuk) pergi meninggalkan Tok buat selamanya pada 2006.


"Nak buat macam mana, dah Dia (Tuhan) kata kita kena dok sorang2 pulak, dah 50 tahun dok berdua"



"Kita memang sayang dia (Wan) tapi Tuhan sayang dia lebih" setitik air mata pun tak jatuh di pipi Tok. Sangat kuat hati Tok terima ketentuan Illahi.


"Tak pa lah, Tok baca Quran banyak2, tak mau bagi sunyi, Tok tak mau tinggalkan rumah ne, arwah Wan dok balik dalam 100 hari ne"



Time aku nak balik KL, abang nak balik JB, Nadiah nak balik UTP, Tok peluk kami, Tok nangis... aku dengan Nadiah nangis... sebab sedih dan simpati dengan hidup Tok. Itulah definasi sunyi Tok, baru aku mengerti.


Tok berhak nangis sebab 50 tahun hidup gembira, tapi aku baru nak belajar makan garam, tak perlulah nangis kalau sunyi. faham tak?


September 2010 dah berlalu, selalunya aku menanam azam baru pada bulan kesembilan tu. Aku tak berazam setiap tahun baru.


Tiap September, ada saja yang ambil pensil dan tulis sejarah dalam hidup aku.





Nanti, aku cakap lagi.

Kena sambung buat kerja.


(",)