Friday, July 20, 2012

AHLAN YA RAMADHAN




Bismillahirahmanirrahim...


Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 185;


“(Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur"


Nyatalah, ayat di atas menunjukkan perintah Allah SWT kepada sekelian hambaNya untuk berpuasa di bulan Ramadhan. Namun masih ramai dikalangan umat Islam di Malaysia khususnya yang masih ingkar dengan perintah Allah.

Saban tahun, berita penangkapan oleh pihak berkuasa ke atas masyarakat Islam yang tidak berpuasa didedahkan di dada media elektronik mahupun media cetak. Mengapa hal sedemikian berlaku? Zalimkah perintah mewajibkan berpuasa itu kepada umat Islam?

Sesungguhnya pada saya, Allah itu Maha Mengetahui. Zalim bukanlah sifat Allah. Kenapa kita diwajibkan berpuasa? Sedangkan Allah tahu pelbagai hikmah disebalik berpuasa.

Puasa sebenarnyanya dapat mendekatkan diri kita dengan Allah SWT. Mungkin kita leka dengan hal dunia selama 11 bulan yang lain. Tetapi ambillah peluang dan ruang di bulan yang berkat ini untuk meningkatkan ketaqwaan kepada Pencipta Alam ini.

Akhlak yang mulia juga dapat dididik di bulan Ramadhan. Kita dilatih untuk berdisiplin sepanjang 30 hari berpuasa. Dengan disiplin yang ada, ia juga mampu mewujudkan ketahanan hati dan jiwa untuk menjadi hamba Allah yang kuat menghadapi godaan iblis dan syaitan laknatullah selepas berakhirnya Ramadhan.

Paling mustahak, puasa dapat menyelami dan memahami penderitaan, kelaparaan dan keperitan orang yang hidup dalam kesusahan. Betapa laparnya mereka, dahaganya mereka dari hari ke hari menjalani liku-liku hidup yang daif.

Sebab itulah juga, pada bulan Ramadhan ini, kita juga diwajibkan mengeluarkan zakat fitrah bagi membantu golongan susah dan fakir miskin Islam. 

Dari sudut saintifik pula, puasa dapat manambahkan kesegaran dan kesihatan pada tubuh, kerana perut yang sentiasa bekerja memproses makanan juga perlu berhenti bekerja buat sementara waktu. Dan ketika berpuasa itu lah perut kita berehat dan mendapat kesegaran semula untuk bekerja kemudiannya. 

Ganjaran pahala pada bulan Ramadhan memang tidak perlu disebut. Masha Allah memang banyak sedangkan Pintu-pintu neraka itu ditutup, maka Allah SWT membuka pintu-pintu langit serta pintu-pintu Syurga kepada sekelian hambaNya.

Firman Allah lagi, dalam surah Al-Qadr ayat 1-5;

“Sesungguhnya Kami telah menurunkannya (Al Quran) pada malam kemuliaan. Dan tahukah kamu apakah malam kemuliaan itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan.  Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhannya untuk mengatur segala urusan. Malam itu (penuh) kesejahteraan sampai terbit fajar"

Dan pastinya, Malam Lailatul Qadar menjadi rebutan hamba-hamba Allah yang soleh dan solehah di 10 malam terakhir Ramadhan. Allah janjikan barangsiapa yang mendapat keberkatan pada malam Lailatul Qadar, maka diberikannya ganjaran, nilai serta kemuliaan yang lebih baik daripada 1000 bulan.

Selamat berpuasa kepada seluruh umat Islam di Malaysia dan di seleruh dunia.

Wallahu A'lam


:D